Впровадження та функціонування системи управління якістю
Дата: 20.12.2019 09:46
Кількість переглядів: 570
Проблема підвищення якості в останні роки є все більш актуальною як для середніх і малих підприємств, так і для індивідуальних підприємців різних сфер і галузей діяльності. Зростання технічного прогресу, розвиток інформаційних технологій, поява унікальних матеріалів і тих процесів, що дозволяють знижувати ступінь людської участі в виробничому процесі, налагоджувати гнучке і практично безвідходне виробництво і, відповідно, легко змінювати собівартість продукції, - сприяють тому, що ціна перестає бути головним засобом залучення споживача.
Основою конкурентної переваги будь-якого підприємства стає якість продукції/послуг. При цьому необхідно пам'ятати, що в даний час поняття якості включає в себе не тільки відповідність всіх характеристик продукції/послуги вимогам споживача, але і здатність підприємця стабільно виробляти цю продукцію/послугу в заздалегідь обумовлені терміни, забезпечуючи належне післяпродажне обслуговування, а також передбачаючи можливі майбутні очікування споживача.
На сьогоднішній день більша частина проблем будь-якого підприємства лежить в організаційній та управлінській сфері. Часто зустрічається така ситуація, особливо характерна для сфери малого бізнесу, коли підприємство, маючи прекрасно налагоджену технологію і кваліфікований персонал, не може забезпечити якісний випуск продукції і постійно втрачає частку ринку. У зв'язку з цим виникає усвідомлена необхідність перегляду чинних методів управління якістю та забезпечення системності підходу до «проблеми якості».
Одним з найбільш ефективних шляхів вирішення цього завдання на сьогоднішній день є застосування Міжнародних стандартів ISO серії 9000. Основною зовнішньою причиною, що спонукає підприємства впроваджувати систему менеджменту якості, є тиск замовників. Багато з них мають сертифіковану систему якості, тобто систему, яку перевірив незалежний орган із сертифікації. Слід підкреслити, що сертифікація систем якості на відповідність стандарту ISO 9001 у всьому світі здійснюється незалежно від профілю та розміру підприємства. При цьому органи з сертифікації оцінюють відповідність системи якості підприємства повного набору встановлених в стандарті вимог. Однак задоволення очікувань замовників - це всього лише одна з причин, по якій впроваджують системи якості.
Система управління якістю підприємства будується з урахуванням головної умови, згідно з якою для досягнення вищезазначених цілей необхідно організувати діяльність так, щоб тримати під контролем усі технічні, адміністративні та людські чинники (ресурси), що впливають на якість продукції і послуг. Управління якістю має бути орієнтовано на виявлення, скорочення, усунення та своєчасне запобігання випуску продукції або надання послуг незадовільної якості. Системи управління якістю впроваджується не тільки на підприємствах, але й у державному секторі. Найбільш прогресивним напрямком у підвищенні результативності та ефективності роботи державних органів є системний підхід до організації діяльності, що базується на принципах загального управління якістю і відповідних міжнародних стандартах.
Керівництво вітчизняних підприємств повинно розуміти, що незважаючи на всі фінансові, часові та інші витрати, впровадження та сертифікація систем управління має стати стратегічним рішенням організації з метою розвитку власного бізнесу, що поліпшить соціально-економічний статус не тільки конкретної господарської одиниці, а й держави в цілому.
« повернутися